Finnish for busy people

B1.1 Grammar for YKI-testi

If you live in Finland, one of your goals will likely be to participate in the “YKI-testi“, which is required in order to get the Finnish nationality or be accepted in certain types of courses. This article lists B1.1 grammar topics which you should get acquainted with during the first steps of learning Finnish.

1. Note: grammar is not the main thing when learning a language!

I strongly suggest that you read this article: YKI-testi – When are you ready? In that article, I try to convey the important fact that grammar is not the main thing you should be worrying about when you prepare for the language proficiency test.

I’ll be listing important grammar subjects in this article, but I hope you do take into consideration what my other article says!

2. The module system in Finland

I’m organizing the grammar topics you should know into four levels. These levels (very loosely!) follow the contents of the kotoutumiskoulutus new immigrants are usually sent to. Integration training is typically divided into modules with increasing difficulty; where the final module aims for level B1.1. The contents of each of the modules can differ based on the group, their teacher and the school.

The unemployment office has put a lot of additional pressure on these courses over the years. There is a lot more vocational and job-related content in these courses now than there was ten years ago. As such, some of the grammar is only touched upon shortly these days rather than taught and practiced properly. Thus, in this article I am to some extent sticking to the contents of what I feel were “the good old days”, when students had more time for learning strictly Finnish during these courses.

3. Module 1 grammar – 1. moduulin kielioppiaiheita

The grammar topics learned in module 1 form the very base of the Finnish language. You should be able to use these forms without any trouble during your test.

  • Present tense of verbtypes 1-5 (link):
    Affirmative: Minä luen, sinä luet, hän lukee, me luemme, te luette, he lukevat 
    Negative: Minä en lue, sinä et lue, hän ei lue, me emme lue, te ette lue, he eivät lue
  • Imperative mood (link):
    Singular: Lue! Älä lue! Ompele! Älä ompele!
    Plural: Lukekaa! Älkää lukeko! Ommelkaa! Älkää ommelko!
  • Inner location cases (link):
    Menen pankkiin. Olen pankissa. Tulen pankista.
  • Outer location cases (link):
    Menen kurssille. Olen kurssilla. Tulen kurssilta.
  • Minulla on -sentence construction (link):
    Minulla on nälkä. Meillä ei ole rahaa.
  • Minun täytyy -sentence construction (link):
    Minun täytyy mennä. Sinun täytyy olla hiljaa. Meidän ei tarvitse vastata tähän.
  • Partitive case (link):
    After a number: Minulla on kaksi siskoa, kolme veljeä, 6 tätiä ja 10 lasta.
    In negative object sentences: En lue kirjaa. Emme osta sohvaa.
    With mass nouns: Syön leipää. Juon kahvia. Tarvitsen rahaa.
    With partitive verbs: Rakastan sinua. Pelkään talvea.
  • Genitive case (link):
    Expressing ownership: Antin siskon nimi on Anna. Siskon koiran lelu on rikki.
  • T-plural (link):
    After the word kaikki: Kaikki miehet, naiset ja lapset pelästyivät.
  • Verbs: consonant gradation in the present tense and the imperative:
    For verbtype 1: LUKEA – minä luen, sinä luet, hän lukee (link)
    For verbtype 3: OMMELLA – minä ompelen, sinä ompelet, hän ompelee (link)
    For verbtype 4: TAVATA – minä tapaan, sinä tapaat, hän tapaa (link)
  • Nouns: consonant gradation (for wordtype A only – link):
    Tyttö: tyttöä, tytön, tytöllä, tytöltä, tytölle, tytön, tytöt
    Sänky: sänkyä, sängyn, sängyssä, sängystä, sänkyyn, sängyt
  • Simple rections:
    Käydä + missä: Käyn vessassa. Haluan käydä kaupassa. (link)
    Partitive verbs: Rakastan sinua. Inhoan kaalia. Naapuri häiritsee minua. (link)

4. Module 2 grammar – 2. moduulin kielioppiaiheita

The grammar topics learned in module 2 are also very basic. You should be able to use these forms without too much trouble during your test. Occasional slip-ups are okay.

  • Imperfect tense:
    Affirmative imperfect: Minä nauroin, me istuimme, te halusitte (link)
    Negative imperfect:
    Minä en nauranut, me emme istuneet, te ette halunneet (link)
  • The use of cases in expressions of time (link):
    Opiskelen aamulla. Opiskelen tänä aamuna. Opiskelen aamuisin. Opiskelen joka aamu.
    En ole matkustanut vuosiin. Matkustan jouluksi kotimaahani. Olen matkoilla jouluun asti.
  • Simple object sentences (link):
    Ostan kirjan. En osta kirjaa. Juomme maitoa. He eivät syö lihaa.
  • Third infinitive (link):
    Istun puutarhassa lukemassa, menen puutarhaan lukemaan, tulen puutarhasta lukemasta.
  • Fourth infinitive (link):
    Harrastan lukemista, tanssimista ja television katsomista.
  • Perfect tense (link):
    Olen siivonnut koko päivän. He ovat syntyneet Suomessa.
    En ole syönyt kolmeen päivään. He eivät ole koskaan käyneet kotimaassani.
  • Postpositions (link):
    Istun opettajan edessä. Talon takana on puutarha. Tule minun kanssani juhliin.
  • Wordtype B consonant gradation (link):
    Lomakelomaketta, lomakkeen, lomakkeessa, lomakkeesta, lomakkeeseen, lomakkeet
    Rakas: rakasta, rakkaan, rakkaalla, rakkaalta, rakkaalle, rakkaat
  • Conditional mood (link):
    When being polite: Voisitko auttaa minua? Haluaisin kupin kahvia.
    With conditional statements: Jos voittaisin lotossa, ostaisin isälleni moottoripyörän.
  • Verb rections:
    Basic form verb rections: Osaan uida. Minun täytyy mennä. Me muistimme soittaa. (link)
    Third infinitive verb rections: Käyn uimassa. Nouse seisomaan! (link)
    Fourth infinitive verb rections: Harrastan uimista. Pidän lukemisesta. (link)
    Location case rections: Rakastan sinua. Huolehdin sinusta. Tutustuin sinuun. (link)

5. Module 3 grammar – 3. moduulin kielioppiaiheita

The grammar topics listed in this section are more advanced, but still the type you will need to learn to use well. However, if you occasionally make some mistakes in these, this is considered normal at level B1. By level B2, these topics should start to fit effortlessly into your Finnish (with some slip-ups still possible).

  • Perceptional verbs (link):
    Näytät kauniilta. Tämä tuntuu hyvältä. Haiset hielle.
  • Comparative and superlative of adjectives (link):
    Talo on korkea, kerrostalo on korkeampi, mutta pilvenpiirtäjä on kaikkein korkein.
  • Comparative and superlative of adverbs (link):
    Osaan uida paremmin kuin sinä. Juoksen nopeammin kuin Antti.
    Uin meistä kolmesta parhaiten. Juoksen kaikkein nopeimmin.
  • Essive case (link):
    Työskentelin myyjänä. Sää pysyy kauniina. Pidän sinua hyvänä ystävänä.
  • Translative case (link):
    Valmistuin kirjanpitäjäksi. Opiskelen lähihoitajaksi. Sää muuttuu kylmäksi.
  • Plusquamperfect:
    Plusquamperfect: Olin syönyt ennen kuin hän tuli. (link)
    Difference between the past tenses:
    Kävin. Olen käynyt. Olin käynyt. (link)
  • Passive (link):
    Me syödään mämmiä. Syödään mämmiä! Suomessa syödään mämmiä.
  • Plural partitive:
    Short words: Ostan makeita keksejä, isoja kurkkuja ja punaisia marjoja. (link)
    Long words: Tiimissä on opettajia, opiskelijoita ja muurareita. (link)
  • More sentence types:
    Total object sentences: Aloitin tehtävän. Hajotin puhelimen. Havaitsin vahingon. (link)
    Existential sentences: Pöydällä on kirjoja. Kadulla kävelee miehiä. (link)
  • More rections:
    Translative verb rections: Jää muuttui vedeksi. Luulin häntä Ariksi. (link)
    Rections with että: Pidän siitä, että… Muistan sen, että… (link)

6. Module 4 grammar – 4. moduulin kielioppiaiheita

Currently, module 4 is mostly focused around working life, so grammar subjects are rarely studied in detail. I’ve based the contents of this section on what we used to teach in module 4, about 10 years ago. As I’ve mentioned before in this article, the focus in integration courses has shifted considerably and module 4 is now little more than preparation for vocational studies or starting working life.

It might be comforting to know that, at level B1, it’s alright for you to make mistakes when using the grammar forms and constructions listed below. You’re not expected to know these perfectly, but you should have SOME grasp on them. Even at level B2, you are likely to make mistakes in these.

  • More passive tenses:
    Imperfect: Me syötiin mämmiä. Suomessa syötiin ennen terveellisemmin. (link)
    Conditional: Mitä me tehtäisiin, jos ydinpommeja käytettäisiin? (link)
  • Inflection of the comparative and superlative:
    Asun isommassa asunnossa kuin sinä. Muutin kaikkein pienimpään asuntoon. (link)
  • Complement sentences (link):
    Nainen on pitkä. Naiset ovat pitkiä. Housut ovat pitkät. Suklaa on makeaa.
  • Adjective rections: Olen varma asiasta. Olen allerginen maidolle. (link)
  • Relative pronoun joka (link):
    Tyttö, joka laulaa, on ihana. Tyttö, jota rakastan, laulaa. Rakastan tyttöä, joka laulaa.
  • On mentävä -sentences (link):
    Minun on imuroitava. Poissaoloista on ilmoitettava opettajalle.
  • Different sentence types (link):
    Ability to combine different sentence types.
  • Plural genitive (link):
    Talojen vieressä on järvi. Tyttöjen äiti on kuollut. Opiskelijoiden täytyy tulla ajoissa.
  • Plural location cases (link):
    Pojat asuvat näissä taloissa. Pidän mansikoista. Juna-asemilla on usein turisteja.
  • Plural illative case (link):
    Haluan tutustua suomalaisiin ihmisiin. Näihin museoihin tulee paljon turisteja.

7. There’s more than B1.1 grammar!

For level B1.1, the above grammar topics are the type that you should be either very familiar with (modules 1-3) or somewhat familiar with (module 4). These lists definitely don’t cover every grammar topic that exists in the Finnish language. This is just where the Finnish integration training usually ends.

More advanced grammar topics are typically learned through self-study or during an advanced course which you pay for yourself. I decided to cherry pick a few good topics to familiarize yourself with once you have reached level B1.1. On your way to the near-native C-level, you will have to get around to learning:

  • The Finnish participles (link):
    Nukkua: nukkuva, nukuttava, nukkunut, nukuttu, nukkuma
  • The abessive (-tta) (link):
    Olin syömättä ja juomatta 3 päivää. Hän tulivat huoneeseen luvatta.
  • The comitative (-ine) (link):
    Pekka tuli käymään vaimoineen. Seurasin katseellani naista koirineen.
  • The instructive (-in) (link):
    Näin sen omin silmin. Hän itki päivin öin.
  • The potential mood (link):
    Hän tullee vasta kymmeneltä. Sinä tarvinnet apua.

I haven’t attempted to make this last list exhaustive. Basically, you could just work your way through all the links I’ve collected on my Finnish Grammar Topics page. Best of luck with your studies! 🙂 Remember to have fun!

5 10 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments